På Didacta har vi alltid flera projekt på gång. En del uppdrag är snabba, en del pågår under flera månader. Här visar vi ett urval.

Utbildningsfilmer i fordonsteknik, Gleerups Utbildning AB

Om nu ”en bild säger mer än tusen ord”, hur mycket säger då inte en film som visar 30 bilder i sekunden?
En hel del har det visat sig. Vi har samarbetat med två av Sveriges mest erfarna författare inom fordonsteknik. De har tagit sitt kunnande och sin pedagogik från tryckta läromedel och omvandlat det till film, med ett fantastiskt resultat. Filmerna visar, på ett tydligt och pedagogiskt sätt, allt från att manövrera stora bil-liftar till hur man byter ut de minsta lamporna.

Detaljer

Utbildningsfilmer i fordonsteknik åt Gleerups

Om nu ”en bild säger mer än tusen ord”, hur mycket säger då inte en film som visar 30 bilder i sekunden?
En hel del har det visat sig. Vi har samarbetat med två av Sveriges mest erfarna författare inom fordonsteknik. De har tagit sitt kunnande och sin pedagogik från tryckta läromedel och omvandlat det till film med ett fantastiskt resultat. Filmerna visar på ett tydligt och pedagogiskt sätt allt från att manövrera stora bil-liftar till hur man byter ut de minsta lamporna.

Detaljer

Ur Samlingen av Johan Frid

Ur Samlingen är en konstbok av konstnären och författaren Johan Frid.

Boken är fylld av Johans fantastiska målningar i olja, etsningar och skulpturer i tenn, men även vackra närbilder av frökapslar från hans förstudier. Didacta har varit delaktiga i den grafiska formgivningen av boken.

Detaljer

TitaNO Teknik – bok i teknik för högstadiet

Med TitaNO Teknik har vi jobbat baklänges… Eller rättare sagt i en annan ordning än vad vi brukar. Vanligtvis är vi först delaktiga i produktionen av en tryckt bok som i sin tur förändras för att även bli en interaktiv bok, ett digitalt läromedel. Den här gången gjordes det digitala läromedlet först, för att senare formas om till en tryckt lärobok.

Detaljer

Simuleringar i HTML5 för biologi, kemi och fysik

Hur fungerar Ohms-lag? Hur fungerar pendelrörelser och vad är det för skillnad på frekvens och amplitud?
För att eleverna lättare ska kunna förstå bland annat dessa begrepp inom NO-ämnena, blev vi tillfrågade om att ta fram simuleringar där eleverna kunde experimentera sig fram.

Detaljer