Kund:

Visionskompaniet Arkitektur & Projekt

Uppdrag:

Logotyp, visitkort och folder

För Visionskompaniet Arkitektur & Projekt har vi tagit fram en ny logotyp, visitkort och presentationsfolder. Företagets kärnvärden är Enkelhet, Lekfullhet och Hållbarhet och deras önskemål var att Fridha skulle utgå från en färdig illustration som inspiration. Ett roligt projekt med en hel del kreativt tänk.

Med illustrationen som inspiration och med företagets kärnvärden i bakhuvudet arbetade jag fram en tydlig och enkel, men ändå lätt lekfull logotyp.

För att en logotyp ska få tyngd och passa in i alla möjliga sammanhang är det väldigt bra med en symbol. De givna färgerna grönt och rött, förvandlades till en grön linoljenyans och en lekfullare orange med fart och framåtanda. Jag valde Gill Sans för att det är rakt och grafiskt, men samtidigt mjukt och lite lekfullt. Texten fick två nyanser av grått för ett fräschare uttryck, men även för att ge kraft till texten som är ganska tunn och spärrad.

Foldern blev en stilren och läcker produkt som presenterar företaget, men främst ett av deras fantastiska projekt: TRÄHUS:ETT. Visionskompaniet levererade bilder och texter som jag styrde upp och satte samman på ett fräscht sätt. Jag hjälpte till att skala bort ”onödig” text och slipa fram deras budskap. Det blev en informativ och inspirerande folder som presenterar företaget och ett av deras stora projekt på ett aptitligt sätt.